Saturday, 8 February 2025

Õpetaja Kaire kogemused töövarjutamisest ITST Vittorio Emmanuele III koolis 12.- 15. novembril

 

Nädal Palermos oli täis põnevaid ja õpetlikke hetki ja jään seda ega tänutundega meenutama. Õppisin tundma nii Sitsiiliat ja sealsete elanike igapäevaelu minevikku ja olevikku kui ka meie partnerkooli - Istituto Tecnico Statale del settero Tecnologico "Vittorio Emanuele III", olles töövarjuks inglise keele õpetajatele.







Minu teadmised Itaalia haridussüsteemi kohta olid enne töövarjuks olemist tagasihoidlikud ja nädala jooksul õppisin nii mõndagi. Sain teada, et Itaalias kestab üldharidus 13 aastat (5+3+5). Esimesed viis kooliaastat on algkool (alates 5. eluaastast), millele järgneb 3 aastat põhikooli, misjärel saavad õpilased jätkata gümnaasiumis, mis kestab viis aastat (2+3). Ja kuigi koolikohustus on 16. eluaastani, jätkab enamik õpilasi õpinguid pärast gümnaasiumi esimest kahte aastat. Meie partnerkool on nii vormilt kui sisult tehniline gümnaasium ehk siis meie mõistes kutsekeskkool. Selles koolis õpib umbes 1800 õpilast, kellest vaid paarkümmend on tüdrukud. Õpetajaid on 180, sealhulgas erivajadustega õpilaste tugipersonal. Keskkool on korraldatud 2+3 süsteemis, mis tähendab, et esimesed kaks aastat õpitakse üldaineid (matemaatika, itaalia keel ja kirjandus, inglise keel, keemia, füüsika, kehaline kasvatus jne), misjärel läbitakse 3-aastane spetsialiseerumisprogramm. Meie partnerkool pakub kolme spetsialiseerumisvõimalust: IT, elektrotehnika ja mehaanika. Väidetavalt on nende kooli lõpetanud õpilased tööturul hinnatud.

Tunnid on 60-minutilised ja vahetunnid on väga lühikesed. Sööklat või kohvikut koolis ei olnud, nii et õpilased käisid kas üle tänava asuvas söögikohas söömas või võtsid kodust toidu kaasa. Õpilased on paiksed ja õpetajad liiguvad klassist klassi. Ja ehkki sellega on harjutud, peavad nad kindlalt paremaks vastupidist.


Kogesin, et nii õpilased kui ka õpetajad on ülimalt sõbralikud ja suhtlemisaldis. Õpilased olid koos õpetajatega ette valmistanud muljetavaldava hulga ettekandeid oma kodulinna ja laiemalt Sitsiilia vaatamisväärsuste ja kultuuri kohta, mida nad siis esitasid nii koolis kui ka Palermos giidituuri tehes. Imetlusväärne oli õpilaste tahe, julgus ja esinemisoskus ning heatahtlik vastuvõtlikkus õpetajate täiendustele või tähelepanekutele.


Vestlused inglise keele õpetajatega  ja nende tundides osalemine andis mulle hea võimaluse panna tähele õpetamise ja õppimise sarnasusi ja erinevusi. Erinevad õpetajad tähtsustavad keeleõppe erinevaid aspekte, kuid kahtlemata on sealsetes keeletundides kõige olulisem suhtlemine. Ja seda püüavad õpetajad palju teha. Õpilased on, sarnaselt Eestile, erinevate võimete ja jõudlusega, aga õpetajatesse ja õpitavasse suhtuti tõsiselt ja innuga. Leksikaalse lähenemise kasutamist peetakse oluliseks, sest õpilased peavad omandama võimalikult palju sõnavara, et ennast ladusalt ja selgesõnaliselt väljendada ning nii suulisest kui kirjalikust kõnest ja tekstidest aru saada. Sageli kasutatakse CLIL-lähenemist (eriti spetsialiseerumise aastatel) ja selles osas tehakse kolleegidega koostööd. Ka projektõpe on eelistatud just oma selge ja konkreetse eesmärgi püstituse ning nähtava/käegakatsutava tulemi tõttu.

Info- ja kommunikatsioonitehnoloogia osas kasutatakse mitmeid erinevaid äppe ja e-keskkondi. Mitmeid neist on ka minul igapäevaselt kasutusel, mõned aga vajavad tutvumist, et siis hinnata nende otstarbekust. Õppetöös kasutatakse nutitahvlit, Google'i klassiruum klassiruumi haldamiseks ja asünkroonseks tegevuseks, erinevaid keeleõppe veebilehekülgi, Kahoot!-i viktoriinide jaoks, Geminit piltide jaoks, Luvvoice’i kirjutatud teksti häältekstiks muutmiseks, Nearpodi küsitluste jaoks, Padletit kogude jaoks, Storyboard Thati koomiksite tegemiseks. Itaalia õpetajate sõnul oli kõige keerulisem see, et kuni eelmise aastani ei olnud neil stabiilset internetiühendust ega nutitahvleid. Seega näib, et oleme selles osas sammu võrra paremal järjel. Lisaks ei tunne nii mõnigi õpetaja end digitaalsete tööriistade ja programmide kasutamises piisavalt enesekindlalt, sest tehnoloogia areng on liiga kiire, et sellega kaasas jõuda käia. Tehnoloogia kasutamine klassiruumis motiveerib kindlasti õpilasi üldiselt, sest nad tunnevad end vabalt neile juba tuttava õppimisviisiga. Teisalt tajuvad õpetajad järk-järgulist huvi kadumist pabertekstide või tekstide lugemise vastu üldiselt ja ka käsitsi kirjutamise vastu ning see põhjustab õpetajate hinnangul pikemas perspektiivis analüüsioskuste puudumist.

No comments:

Post a Comment

Digivahendite kasutamine ja lõimitud õpe partnerkoolides

 Itaalia -  ITS Vittorio Emanuele III  ....... Saksamaa - Marianum Fulda  Saksamaal olid tundides põhiliselt kasutusel tahvelarvutid, väga v...